Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...
DAGEN
19/4-2007 11:45
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – Møde Scandlines
Jannik N. Madsen – Arbejder hjemme
 
FRA MEDIER
 
Første aftaler på byggeriets minimallønsområde på plads
Det tegner godt for lønudviklingen i byggeriet, hvor minimallønsaftalerne fra industriforliget nu er "vekslet" til de første lokale aftaler. Hos Danmarks største kranoperatør BMS er der indgået en treårig aftale, som hæver timelønnen med 15 kr. i år og derefter 2,5 kr. de følgende 2 år. Altså i alt 20 kr. i timen mere over 3 år med vægten på det første år. På betonelementfabrikken Expan er der aftalt 19,75 i timen over 3 år, fordelt med 7,75 kr i år og derefter to gange 6 kroner. I BAT-kartellet udtaler økonom Bo Sandberg at de første resultater ikke er overraskende, men at det er for tidligt at udtale sig generelt. Han tror imidlertid at industriforligets 8 kroner over 3 år som minimum ender med at være 15 kroner i timen.
 
DI: OK skal bidrage til vækst
Ifølge DI’s globaliseringsredegørelse går det generelt godt i Danmark. Man fremhæver dog et område, hvor det ikke går så godt, når vi sammenligner os med andre lande. Det er området ”Vækst og udvikling”, hvor det ser ud til at Danmark i de kommende år får en af de laveste vækstrater i OECD-området. Hovedårsagen er, at virksomhederne mangler arbejdskraft. Her mener administrerende direktør i DI, Hans Skov Christensen, at den nye overenskomst kan hjælpe. Den giver nemlig mulighed for at øge den ugentlige arbejdstid, hvilket vil give en større produktion. Hans Skov Christensen understreger dog at den nye overenskomst ikke alene vil kunne løse vækstrate-problemet og peger blandt andet på en nedsættelse af indkomstskatten, som en anden mulighed.
 
Dansk Metal tager til genmæle mod kritik af a-kasser
Forleden kunne vi her i DAGEN berette om kritik mod de danske a-kasser fra regering og arbejdsgiverside. Nu tager formand i Dansk Metal Thorkild E. Jensen til genmæle mod kritikken, som han mener kan bringe den danske model i fare. Thorkild E. Jensen mener, at man gør danske lønmodtagere en bjørnetjeneste ved at opfordre dem til at vælge a-kasserne fra. ”Trods gode tider på arbejdsmarkedet bliver over hver sjette i Metals a-kasse ramt af ledighed i løbet af et år. Her er det nødvendigt at have en effektiv a-kasse i ryggen. Selv med forsvindende lille Metal-ledighed, har vi allerede i år formidlet over 600 job. Det skyldes de faglige a-kassers hurtige indsats, grundige kendskab til medlemmernes fag og et nært samarbejde med virksomhederne lokalt. Her halter det desværre i de tværfaglige a-kasser, som beskæftigelsesministeren stædigt har fremelsket”, lyder det fra Metal-formanden.
 
Fejlslagen strategi med tørlastskibe sætter fortsat spor i Atlas
Fejlslagne investeringer og indgåelse af flerårige kontrakter sætter fortsat præg på regnskaberne i Atlas Shipping, der kom ud af året 2006 med et underskud på 44 mio. kr. Firmaet regner også med, at de dyre kontrakter vil skabe et underskud i 2007.
Børsen 19/4 s. 5
 
Skattepakken kan koste dyrt på Nordsøen
Skattepakkens indgreb overfor afskrivninger af investeringer i anlæg med lang levetid, vurderes at ramme hårdt på Nordsøen, hvor afskrivninger på boreplatforme og borerigge har en væsentlig betydning. Pakken lægger op til en langsommere afskrivning end den nuværende, hvor der hvert år kan afskrives 25 % af aktivets værdi.
Børsen 19/4 s. 17
 
Høringssvar vedr. Tonnagebeskatning
CO-Søfart har afgivet høringssvar vedr. bruttobeskatningsloven. Af svaret fremgår det blandt andet, at organisationen er imod en udvidelse af adgangen til at bruge lejet tonnage, og at ordningen generelt vurderes, som værende i strid med EU-lovgivningen vedr. statsstøtte, da loven heller ikke tidligere har vist sig at fremme antallet af arbejdspladser for EU- og danske søfolk.
CO-Søfart 18/4
 
Jobklausuler stavnsbinder
Aftaler mellem virksomheder om ikke at ansætte arbejdstagere ansat hos hinanden, blev i går foreslået blåstemplet i beskæftigelsesministerens endelige lovforslag. ”Forslaget er uacceptabelt. Ministeren vil binde de ansatte uden at betale. Han vil gøre det muligt for virksomhederne bare at aftale, at man ikke ansætter hinandens medarbejdere hvis blot man oplyser de ansatte om det. Det bør være ulovligt for en virksomhed at pålægge ansatte erhvervsbegrænsende klausuler, der går videre end de konkurrence- og kundeklausuler, som findes i funktionærloven i dag,” siger Marianne Heide, personale- og administrationschef i FTF.
 
Galathea 3
"Vædderens" position: 19/4 kl. 06.00 UTC 46,3N 42,6W.
 
Nyheder fra Galathea 3
 
Valutakurser
100 USD = 563,99 DKK
100 Euro = 757,86 DKK
Danske Bank, 19/4, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 60.000 (-200)
APM B-aktie: 62.200 (-300)
DFDS: 789 (+1)
D/S Torm: 393,50 (-9,50)
D/S Norden: 5840 (+30)
Mols-Linien: 575 (+5)
Børsen, 19/4
 
VELUX 5 OCEANS
Tid forløbet 93 dage 22 timer 28 minutter
 
web 19.04



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX